שידורים חיים
הדובר הממשלתי בעידן הדיגיטלי

הדובר הממשלתי בעידן הדיגיטלי

02 פברואר 2017

הדובר הממשלתי אמון על הייצוג והתדמית הציבורית של הארגון המעסיק אותו, ולעתים גם על אלה של העומד בראשו, בפני הציבור בכלל ובפני כלי התקשורת בפרט. על הדובר להיות בקיא בפעילות הארגון, ועם זאת, להכיר מקרוב את עבודת העיתונאי, על מנת לספק את דרישותיו ולתת מענה לשאלות ולפניות. הדובר חייב להיות חלק מן הארגון ולחיות אותו, להשתתף בדיונים ובקבלת החלטות, ולהביע את דעתו כחלק מהאסטרטגיה התקשורתית שהגדיר.

מטרתו של מדריך זה היא לספק לכם, הדוברים הממשלתיים, כלים מעשיים ושימושיים שיעזרו לכם להתמודד עם האתגרים שמזמן לכם התפקיד בעידן הניו-מדיה. המדריך נוגע בסוגיות יום-יומיות כגון:
עבודה מול התקשורת ומול דוברים ממשרדים אחרים, ייזום והפקה של מסיבות עיתונאים, ניהול משברים ועוד, תוך ניצול ההזדמנויות שמציעה הניו-מדיה.

חלפה חצי מאה מאז שמרשל מק'לוהן, אבי תורת התקשורת המודרנית, טבע את המושג "המדיום הוא המסר". פירוש הדבר שהמדיה מוטמעת במסר שהיא מעבירה, משפיעה על האופן שאנו תופסים אותו ומעצבת את פני החברה האנושית. עיקרון זה נכון היום יותר מאי פעם, אך המדיום עצמו השתנה והתעצם לאין שיעור, ועל כן כל דובר, עיתונאי ואיש תקשורת מודרני חייב ללמוד את המציאות המשתנה חדשים לבקרים, כדי להמשיך לשלוט במסר ולהישאר רלוונטי.

עידן ה- web 2.0, בצד התפוצה הרחבה של הטלפונים החכמים ועלייתן של הרשתות החברתיות, הביא עמו שינויים מרחיקי לכת בכל היבט של חיינו. החל באופן שאנו מתקשרים זה עם זה וכלה בדרך שבה אנו עושים קניות. בתוך זמן קצר השתנתה גם הדרך שבה אנו צורכים חדשות, בשל הזמינות והמהירות שבהן ניתן להתעדכן באירועי היום דרך עשרות שירותים שונים, ואף גם מידת הקשב והריכוז שלנו הצטמצמה ל 140- תווים, לפי משנת הטוויטר. כיום כל אזרח חמוש בטלפון חכם החל לדווח ככתב מהשטח, והרשתות החברתיות שוחקות את ההגמוניה של כלי התקשורת המסורתיים כמתווכי מידע לציבור.

כל השינויים הללו מציבים בפני הדובר הממשלתי אתגרים חדשים, אך גם הזדמנויות, אם ידע לנצל אותן נכון.

כיום ניתן לומר כי מי שאינו נמצא ברשת, לא קיים. בתור דוברים ממשלתיים בעידן החדש אינכם יכולים להסתפק רק במילוי תפקידיכם המסורתיים - כמו ניסוח הודעות לעיתונות ומענה לפניות העיתונאים; עליכם להיות כתבים, צלמים, עורכים, תחקירנים ואשפי ניו-מדיה, הבקיאים בכל הפלטפורמות וערים לשינויים הטכנולוגיים והאופנתיים בעולם. בקיצור, עליכם לשמש "צוות של איש אחד" (one man crew) למנהל הארגון שבו אתם מוצבים, ולספק את כל השירותים הנחוצים לו ולארגון.

חשבו על עצמכם כחפיץ (גאדג'ט) משוכלל, המחבר את הארגון שלכם לכל אמצעי התקשורת ולעתים גם ישירות לציבור, ומעביר מידע הלוך ושוב במהירות שיא, תוך כדי ביצוע פעולות נוספות בד בבד. אם חלילה לא תעמדו בקצב הדרישות הטכנולוגיות המשתנות, אתם עלולים במהרה להיות מוחלפים בדובר חדש ומעודכן יותר, ותושלכו למגירה כאייפון דאשתקד, ואף תוכרזו כדוברים שאבד עליהם הכלח.


ואם לא די בכך, לאור המציאות הטכנולוגית המשתנה תדיר של ימינו, רבים מהדברים הכתובים במדריך חיוני זה ישתנו בוודאי פעמים אחדות בטרם תסיימו לקרוא אותו. על כן הנכם מוזמנים להתעדכן מעת לעת כאן באתר לע"מ.

לחצו כאן לעותק מקוון של הספר


*הערה: הספר נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות, אך פונה כמובן לשני המינים.


בברכה,
ניצן חן
מנהל לשכת העיתונות הממשלתית
(לע"מ)