שידורים חיים
DIY - בין תוכן לתוכנה תחקיר ועיבוד: יובל גריידי, לע"מ
חדשות לע"מ

DIY - בין תוכן לתוכנה

04 ינואר 2018

אם בחרתם להתנזר משימוש פנאי ברשתות החברתיות כנראה שאתם טרם עדים לתופעת סרטוני ה-DIY -"Do It Yourself" שמתבלטים ב'פיד' העכשווי. מדובר על סרטונים קצרים המתארים בקלילות ויזואלית שימוש במרכיבים שונים. הישראלים שמנהלים את חברת התוכן המצליחה בעולם לסרטוני DIY נותנים הצצה אל מאחורי הקלעים וברכת הדרך לערוץ ישראלי חדש ברוח טרנד היצירה הפופולארי.

זה אסתטי זה מהיר זה כיפי וכה שימושי, כך שאין מנוס מלשתף. אז איך תוך 18 חודשים צוברים 15 מיליארד צפיות ושלושה דפי פייסבוק של כ-55 מיליון רשומים?

חברה ישראלית בשם First media מובילה את דפי הפייסבוק המצליחים של סרטוני "עשה זאת בעצמך", ביניהם דף פטנטים לקינוחים עם 17 מיליון עוקבים- , "So Yummy" דף יופי וטיפוח- "Blusher" , ודף פרויקטים אומנותיים בשם Blossom"" בעל 34 מיליון רשומים שמחזיק בסרטון הנצפה ביותר בפייסבוק בכל הזמנים - "שבעה דרכים להכין פאי" עם 480 מיליון צפיות ו-12 מיליון שיתופים.
הם פועלים גם באינסטגרם, אך השלוחות בפייסבוק של החברה מוגדרות כעמודים ששברו שיאי הרשמה בזמן הקצר ביותר בקרב ילידי שנות האלפיים או בניסוח העסקי "Millennium people".

הם יושבים בלוס אנג'לס, מתחרים בעמודים כדוגמת "Buzzfeed" ו-"Tasty" והם בדרך לפתוח עוד עמוד פטנטים לאוכל צמחוני בשם- "So Yummy Veggie" שירחיב על מודעות לבריאות שם יוצגו שיתופי פעולה עם שפים מוכרים בתחום.

First Media התחילה מחברת תוכן שייסדו גיא אורנים ושרון רכטר ב-2006. החברה מפעילה את הרשת לתינוק 24/7 – BabyFirst, שזמינה, בין השאר בשישים מיליון בתי אב בארה"ב, וב -13 שפות.

לפני פחות משנתיים בחרו לפתח תוכן לקהל נשי. לשם כך חברו לחוקרי נתונים לבדיקת מאות קטעי וידאו מקוריים ופיתחו אלגוריתם קנייני שמנבא אילו רעיונות הם בעלי הפוטנציאל הוויראלי הר ביותר. כך נבנתה מערכת המזהה את הסימנים העיקריים של סרטונים מובילים, ובוחרת אילו רעיונות ראויים לייצור.

לדברי המנכ"ל גיא אורנים "המודל חוסך זמן וכסף על שיווק ונותן לעובדים להתמקד על התוצאות ולפתח".

לפי מנהל חטיבת הדיגיטל- יובל רכטר, "אנו מסוגלים לשנות את התפיסה של יוצרי הסרטונים ע"י הבחנה בנתונים ומשם התוכן נבנה. אני זוכר שראיתי אחת שעבדה על "So yammy", אחרי שבועיים מכניסתה לתפקיד מחשבת עם מחשבון באייפון שיעורי שיתופים. מהר מאוד היא נכנסה לתפיסה של איך הצופה פועל".

ובשבילכם כמה כללי אצבע מיובל רכטר לוויראליות תכנים ברשת:
• כל עוד שומרים על עקביות ולא יוצרים בלאגן, לא מסכנים את אמון הצופה.
• בדיקת A/B -השוואת 2 גרסאות, A- בדרך כלל הגרסה הנוכחית מול B- גרסה עם שינוי יחיד מול קהל כלשהו ולהבין היטב מי האנשים שצופים.
• "חוק השלוש שניות" הידוע (להלהיב את הצופה מיד בהתחלה)
• לבסוף חייבים להבין מה יגרום לאדם לשתף. האם זה מגניב? חשוב בשבילו?

"אם אין תשובה מספקת למרכיבים שהוצגו -לא להעלות".

לדבריו גם אם הסרטון הצליח הם מנתחים אותו כל הזמן - האם הייתה הסחת דעת? נפילת קשב? או מה התגובות? וגם כשיש מיליוני צפיות, לא לתת תירוצים על סרטונים פחות מצליחים אלא להמשיך לעבוד על חומרים חדשים.

הצופה הפוטנציאלי עלול להרגיש שסרטוני ה-DIY הם פרסומת משום שמתבלטים בצבעוניות וצורת חיתוך קצרה. על מנת שהצופה לא ירגיש בזאת, הסרטון מצולם ונערך באופן שנראה כמו הכנה ביתית פשוטה.

בשונה מרוב התכנים ברשת, הצפיות בסרטונים של החברה הינן אורגניות. כלומר, ללא שום קידום ממומן.

אז במידה ותחליטו לבשל, לעצב, לצייר, לאפר או בקיצור ללכלך ידיים, יש די טיפים ברשת לעשות את זה בסטייל, וגם לזכות בדרך במיליוני צפיות.