שידורים חיים
כמה נשים בתקשורת בישראל? מתוך אוסף התצלומים הלאומי, לע"מ
חדשות לע"מ

כמה נשים בתקשורת בישראל?

07 ינואר 2016

מחקר חדש במכללת ספיר: על כל אישה המופיעה בחדשות יש שלושה גברים ו-95% מסיפורי החדשות מחזקים סטריאוטיפים מגדריים. שיעור המגישות בטלוויזיה וברדיו כ-70%

רק 24% מהדמויות בחדשות הן נשים, מגישות הטלוויזיה הן צעירות יותר מעמיתיהן הגברים ומרבית החדשות מחזקות באופן משמעותי סטראוטיפים מגדריים מאשר קוראות עליהם תיגר, כך עולה ממחקר חדש של ד"ר עינת לחובר מביה"ס לתקשורת במכללה האקדמית ספיר.

המחקר הישראלי שממצאיו פורסמו היום (ה'), נערך כחלק מפרויקט הניטור הגלובלי, שהחל ב-1995 ובוחן באופן שיטתי מדי חמש שנים את דרכי ייצוגם של נשים וגברים בחדשות ברחבי העולם.

המחקר יוצג לראשונה בכנס "היא-תונאות: נשים בתקשורת הישראלית", שיתקיים ביום שני הבא במכללת ספיר בהשתתפות עיתונאיות, חוקרות ועוד.

הממצאים של לחובר, שעומדת גם בראש הפורום הפמיניסטי בספיר, מראים כי על אף שישנו שיפור מסוים לאורך זמן, העולם כפי שהוא מדווח בחדשות עודנו עולם גברי ועדיין נוטה לסקסיזם וסטראוטיפיזציה מגדרית, דבר החוצה מדינות.

מהמחקר עולה כי על כל אישה אחת שמופיעה בחדשות ישנם שלושה גברים, כאשר במדיום הטלוויזיוני החזותי, ניתן באופן יחסי סיקור יותר רחב לנשים מאשר בסוגי המדיה האחרים כגון עיתונות כתובה, אינטרנט ורדיו.

עוד עולה מן המחקר כי רק 18% מסיפורי החדשות מעמידים במרכזם נשים, 95% מסיפורי החדשות חזקו בדרך זו או אחרת סטריאוטיפים מגדריים קיימים על-ידי שימוש בשפה ודימויים מסוימים, ורק 4% מכלל הסיפורים החדשותיים עסקו בדרך כלשהי בחוסר השוויון המגדרי.

מוצגות כקורבנות

לפי לחובר, כשליש מהנשים המופיעות בחדשות מוזכרות בהקשר של תפקידן המשפחתי כאימא של, בת של, אחות של, זאת לעומת רק 10% מהגברים. המחקר מראה גם כי אין שום תחום בחדשות בישראל שבו קולן של נשים משתווה לזה של גברים.

כך בחדשות בתחום פוליטיקה וממשל רק 6% מהדמויות הן נשים, במדע ובבריאות רק 19%, בתחום החברה והמשפט רק 26% ובתחום הכלכלה רק 38%. מנגד, התחום שבו יש כמעט ייצוג שוויוני לנקודת המבט הנשית הינו סיקור ידוענים, אומנות ומדיה, שם כמעט מחצית מהדמויות בתחום (47%) הינן נשים.

עוד נמצא כי נשים היוו רק 27% מהמומחים והפרשנים ו-18% מהדוברים שהופיעו בחדשות. לעומת זאת, הן מייצגות באופן יחסי הרבה יותר - 40%, דמויות שהוצגו כ"דעה הפופולרית".

המחקר מראה עוד כי ישנה נטייה להציג את הנשים כקורבנות גם בהקשר של אירועים המשפיעים על שני המינים כמו תאונות, קונפליקטים אלימים וכדומה, ובעוד 11% מהנשים מופיעות בתפקידי קורבן, רק 5% מהגברים מופיעים כך.

כמו כן, מראה המחקר כי לנשים סיכוי גבוה בהרבה מגברים להופיע בצילומי עיתונות וכי נשים עיתונאיות מעדיפות מקורות נשיים. יש לציין כי רוב גדול של הדמויות בחדשות המקומיות, הנתפסות כפחות חשובות, הן של נשים (75%). בעוד בחדשות הלאומיות הנתפסות כיותר חשובות, הנשים תופסות רק 26%.

לבסוף המחקר מוצא כי בישראל נשים מהוות 42% מהכתבות והמגישות במדיה המסורתיים. נתון מעט גבוה מהנתון העולמי שעומד על 37%.

אלא שחלקן של העיתונאיות בעיתונות המודפסת הינו רק 36% ובאינטרנט אף נמוך הרבה יותר - 20% בלבד, בעוד בטלוויזיה וברדיו שם קיימת הבחנה יותר ברורה בין תפקידי הגשה לעריכה וכתיבה מספרן עומד על 44% ו- 52% בהתאמה, ובעוד ששיעור הנשים הכותבות ברדיו ובטלוויזיה הינו רק 31% בהשוואה ל-61% גברים כתבים, שיעור המגישות הינו 69% בהשוואה ל-39% גברים.