שידורים חיים
החלה כריית מנהרות הקו האדום מתחת לאדמת תל אביב וגוש דן צילום: משרד התחבורה
חדשות לע"מ

החלה כריית מנהרות הקו האדום מתחת לאדמת תל אביב וגוש דן

20 פברואר 2017

מכונות ה-  TBMשיפעלו הן באורך של 115 מטרים כל אחת, בקוטר של כ- 7.5 מ' ומשקלן כ- 900 טון

החלה כריית מנהרות הרכבת הקלה של הקו האדום בתל אביב, ארבעה חודשים לפני המועד המתוכנן. מכונת הכרייה הראשונה (TBM) תעבור מתחת לדרך איילון ותמשיך לנוע לעבר התחנות התת קרקעיות של הקו האדום בתל אביב - ארלוזורוב, שאול המלך, יהודית וקרליבך. 

שמה הנבחר של המכונה הוא "גולדה" ואליה יצטרפו בחודשים הקרובים שבע מכונות נוספות שיעבדו במקביל ויכרו בצמדים את המקטע התת קרקעי של הקו: 12 ק"מ בתחומי הערים בני-ברק, רמת-גן ותל-אביב.

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, ציין כי שמה של מכונת ה-TBM  הראשונה, נבחר ע"ש גולדה מאיר, האישה הראשונה שכיהנה כראש ממשלת ישראל וגם הניחה כאן את אבן פינה הראשונה, אחת משש אבני הפינה שהונחו אז. "אנחנו כרגע מפעילים את מכונת גולדה לחפור מהר ולהגיע ליעד", אמר השר כץ.

לדברי שר התחבורה מיזם הרכבת הקלה הוא דוגמא מובהקת ליכולת לקבל החלטות. לדבריו, עוצמת הבעיות והאתגרים במיזם הזה הרתיע רבים ומנעה את יישום האתגר התחבורתי הזה במשך למעלה מארבעה עשורים. 

מכונות ה- TBMשיפעלו הן באורך של 115 מטרים כל אחת, בקוטר של כ- 7.5 מ' ומשקלה כ- 900 טון. 20 פועלים ומהנדסים מחברת הכרייה הסינית CRTG נמצאים בתוך המכונה בכל רגע נתון. קצב ההתקדמות של כל אחת הנו עד 10 מ' ליום, תוך שהן קודחות בקרקע, מפנות את עודפי העפר, ומדפנות את המנהרה בטבעות בטון. הכרייה תתבצע בעומק האדמה מבלי לגרום לרעידות או להפרעות על פני השטח.