שידורים חיים
הגירה ומחאה: שני צלמים, שתי נקודות מבט צילום: רון עמיר
חדשות לע"מ

הגירה ומחאה: שני צלמים, שתי נקודות מבט

23 ינואר 2017

מוזיאון ישראל מציג שתי תערוכות צילום העוסקות באחד הנושאים הבוערים ביותר כרגע בעולם - הגירה. בצד אחד, תערוכתו של רון עמיר, "להעביר את הזמן בחולות", בנושא סוגיית הפליטים האפריקאים, ומן הצד השני תערוכתו של יעקב שופר, "ילידי הארץ", העוסקת ב"פנתרים השחורים". מוזיאון ישראל רואה בתערוכות אלה מפגש בין שני אמנים חברתיים חשובים כאשר האחד נחשב לאבי הצילום החברתי בישראל והשני כמייצג את הצילום החברתי העכשווי.

רון עמיר הינו צלם חברתי-תיעודי המוכר כמי שעוקב אחרי השוליים החברתיים והגיאוגרפים בישראל. במהלך שלוש השנים האחרונות עקב רון אחרי מתקן השהייה "חולות" שבנגב, המחזיק למעלה מ-3,000 פליטים מסודאן ומאריתריאה והפך את שגרת חייהם לשגרת חייו. הקשר נוצר דרך ביקורים תכופים וממושכים במתקן "חולות", קשר שנמשך גם לאחר סיום הפרויקט. ביצירותיו המצולמות של עמיר לא ניתן לראות את הפליטים עצמם, אלא רק סממנים של שגרת חייהם וההווי אשר יצרו במרחבי המתקן. בעזרת היעדרותם הפיזית מן היצירות מנסה עמיר להסביר ולהציג את מצבם של הפליטים האפריקאים בישראל. צילומיו אינם צילומי זוועות או מחדלים, אלא תמונות נוף ודיוקנאות אשר העוולות מוצפנות בתוכן, כמו ספסל מאולתר מפסולת שנאספה במרחבים המדבריים והוא משמש להעברת הזמן עד לשחרור.

לצד תערוכתו של רון עמיר תוצג תערוכתו של הצלם יעקב שופר. הסדרה הצילומית "ילידי הארץ", אותה תרם למוזיאון ישראל, מציגה דיוקנאות של חברי תנועת "הפנתרים השחורים" בירושלים שנוצרו לאור מאות שעות של מפגשים וראיונות שערך האמן בשכונות מוסררה וקטמון בירושלים. היצירות אומנם צולמו בשלהי שנות ה-70, אך נראה, כי הן רלוונטיות לשיח הציבורי בישראל כיום יותר מתמיד. התערוכה, אשר לא הוצגה מאז 1983 עקבה אחרי חברי תנועת המחאה אשר מחו על מצבם הכלכלי והחברתי של המזרחים בישראל ועל היחס האלים של המשטרה ומערכת המשפט.

התערוכות, המוצגות זו לצד זו, מאפשרות למבקר לראות את התפתחות הצילום החברתיבישראל ואת מרכזיותה של חוויית המהגר בתוך סוג כזה של צילום.

אוצר: ד"ר נעם גל

 22 בדצמבר 2016 – 22 באפריל 2017