שידורים חיים
"בשר מעובד לילדים - רק פעם בחודש" מתוך אוסף התצלומים הלאומי, לע"מ
חדשות לע"מ

"בשר מעובד לילדים - רק פעם בחודש"

27 אוקטובר 2015

משרד הבריאות פרסם הסברים והנחיות לעניין סכנת הבשר המעובד: מגדיל הסיכון לסרטן המעי הגס ב-18 אחוזים, עדיף שילדים לא יאכלו יותר מפעם בחודש

בעקבות הודעת ארגון הבריאות העולמי אתמול כי באופן רשמי, בשר מעובד גורם לסרטן, פרסמה היום המחלקה לתזונה ובריאות הציבור במשרד הבריאות הסברים סביב הסוגיה שנוגעת לצלחת של כולנו.

 

משרד הבריאות: "הראיות החזקות ביותר, קושרות בין צריכת בשר מעובד לבין סרטן המעי הגס"

במשרד מסבירים כי המושג בשר מעובד כולל כל בשר שעבר שינוי בתהליכי המלחה, שימור, עישון, תסיסה, או תהליכים אחרים כדי לשפר את הטעם או לשפר את המרקם וכדי לאפשר שימור לאורך זמן.

על פי ההסבר, המזונות שסווגו כמסרטנים על ידי ארגון הבריאות העולמי אינם מורכבים מבשר בקר בלבד אלא גם כבש, עוף, או הודו - נקניקיות הודו, עוף ובייקון בשר כבוש ועוד . בשר אדום סווג ע"י הארגון הבין לאומי למחקר הסרטן כ"עלול לגרום לסרטן בבני אדם".

על פי משרד הבריאות, הראיות החזקות ביותר, קושרות בין צריכת בשר מעובד לבין סרטן המעי הגס. בנוסף מדענים בחנו גם נתונים על יותר מ-15 סוגים אחרים של סרטן ומצאו קשר חיובי בין צריכת בשר אדום מעובד וסרטן הלבלב, סרטן בלוטת הערמונית וסרטן הקיבה.

משרד הבריאות העולמי הגיעה למסקנות לאחר סקירה של 800 מחקרים, שבוצעו על ידי הארגון העולמי לחקר הסרטן בנושא בשר מעובד על קבוצות אנשים ברחבי העולם, בהקשר לקבוצות אתניות מגוונות וסוגי דיאטות.

לפי מחקרים, הסיבות לכך שבשר מכובד מסרטן הן שטכנולוגית עיבוד ובישול בשר, הכוללת טמפרטורות גבוהות עישון ותהליכים נוספים, יכולות להוביל להיווצרות של כימיקלים מסרטנים. מחקרים אחרים מצאו כי התרכובות הללו הופיעו בחלקים של מערכת העיכול כמו המעי הגס.

לצד כך, לא ברור עדיין מהממצאים הקיימים אם יש סוג בשר מעובד שהוא פחות או יותר מסוכן, וכרגע ההמלצה של הארגון העולמי היא להמעיט באכילה של בשר מעובד. גם על השאלה כמה לאכול אין כרגע תשובה של ממש, ולא ניתן להגדיר כמות מסוימת כנכונה ובטוחה.

יחד עם זאת, ישנה סברה של גורם מוערך בעולם התזונה כי עדיף לא לאכול יותר מ 1 עד 2 מנות בשר מעובד לחודש, ולא יותר מ 1-2 מנות בשר לא מועבד בשבוע.

האגודה האמריקנית לסרטן אינה פונה לכמויות, ומייעצת לאמריקנים להמעיט באכילת בשר מעובד כמו בייקון ונקניקיות בדיאטה שלהם, לבחור דגים, עוף, שעועית, כחלופה לבשר אדום. כאשר אוכלים בשר אדום, לבחור חלקים רזים, וחלקים קטנים יותר. ומציינת כי הכמות הרצויה לאכילה תלויה גם בגורמי סיכון אישיים של האדם.

יחד עם זאת, מציינים במשרד הבריאות כי למרות הכותרות, בשר מעובד אמנם סווג באותה קטגוריה סיכון לסרטן כמו עישון, אך אינו מסכן באותה עוצמה. כגורם יחיד, עישון תורם משמעותית לסיכון של סרטן ריאות וסוגי סרטן אחרים, לעומת זאת, בשר מעובד "בעל סיכון צנוע בהרבה".

באופן ספציפי על-פי אגודת הסרטן הבינלאומית, עבור כל אכילה של 50 גרם בשר מעובד מדי יום, הסיכון של סרטן המעי הגס עולה ב- 18 אחוזים לעומת אי אכילת בשר מעובד, כאשר הסיכון של מעשן לפתח סרטן ריאות גדול פי 10 לעומת אדם שאינו מעשן.

במשרד הבריאות מדגישים כי הממצאים אינם חדשים, והחידוש הוא בעובדה שיש מספיק מידע בכדי לסווג צריכת בשר מעובד כמסרטן ודאי.

לאור כל אלה, ממליץ משרד הבריאות על מספר צעדים לציבור הרחב להקפיד על ארוחות מגוונות, ולגוון את התזונה ולהגדיל צריכה של מזון טבעי כגון פירות, ירקות, קטניות, דגנים מלאים , לחם מדגן מלא, מוצרי חלב דלי שומן, בשר, דגים ועוף דלי שומן ולהפחית ככל האפשר במזון מעובד.

בנוסף ממליץ המשרד לאכול בשר ממקורות שונים: עוף, דגים, בקר, דלי שומן, ומדגיש כי לא חייבים לאכול בשר בכל יום, לגוון את מקורות החלבון ולהעשיר את החלבונים בחלבונים מהצומח כגון קטניות ודגנים מלאים, וכמובן להגביל את כמות הבשר המעובד - נקניקיות, נקניקים, המבורגרים, שניצלים מעובדים, בעיקר בקרב ילדים, ללא יותר מפעם בחודש.